WAAROM DIT INITIATIEF?

29 december 2011

Dit initiatief komt voort uit een decennia durende ergernis aan deze vormen van commercialisering (Niet alles gebeurt overigens op grote schaal, maar een duidelijke toename is waarneembaar).

De gebeurtenissen / uitingen bij de uitvaart van iemand dichtbij, was de directe aanleiding tot actie te komen middels dit particuliere initiatief. Voor de duidelijkheid: don’t shoot the messenger, maar oordeel over het initiatief zelf: het stimuleren van een proces van bewustwording over misstanden en het opgang brengen van een brede maatschappelijke discussie over dit onderwerp.

De 3 belangrijkste emotiemomenten in een mensenleven zijn de geboorte, de bruiloft en de uitvaart. De emoties overspoelen de ratio en daar maakt de uitvaartbranche ge(mis)bruik van … is absoluut mijn stellige overtuiging!

Hopelijk leidt e.e.a. tot de ontwikkeling van een gedragscode of misschien wel een ethisch manifest, dat door de hele uitvaartbranche gerespecteerd wordt.

Een optie zou zijn: opnemen van een gedragscode in het branche-keurmerk.

De reacties na de lancering waren overweldigend! Meer dan 3.500 mensen brachten hun stem uit en 90% bleek pertinent tegen. Meer dan 600 personen reageerden (vaak uitvoerig) per e-mail, zie de reacties. De pers besteedde er landelijk veel aandacht aan zie Media.  De branche echter bagatelliseerde het probleem en ontkende zelfs in merkwaardige toonaarden het bestaan ervan  …

Paul Koeslag van BGNU (Branchevereniging Gecertificeerde Nederlands Uitvaartverzorgers) gaf in radio-interviews aan het onderwerp tijdens hun jaarlijks conferentie op te zullen nemen.

Ook de reacties van de Grote Drie’ (Yarden, Dela en Monuta) waren sterk afwijzend. De uitslag van enquête bracht echter de organisaties blijkbaar toch tot andere gedachten. Maar … de belangstelling ebde langzamerhand weg …. men is er blijkbaar van uitgegaan, dat dit initiatief een voorbijgaande hype zou zijn. Daarbij … er zijn weer nieuwe opties bedacht om schaamteloos naamsbekendheid te genereren voor het uitvaartbedrijf, zoals

  • Tissues mét bedrijfsnaam  uitdelen TIJDENS de uitvaart!
  • Naam uitvaartbedrijf onderaan IN de overlijdensadvertentie!
  • Naam uitvaartbedrijf IN de rand van een overlijdensadvertentie!

2025 

Geland in Q4 van mijn leven richt ik vanaf nu mijn focus op mooie zaken in het leven.
Dit is daarom het jaar nog éénmaal deze misstand onder de aandacht te brengen.
Hierna hoop ik waarachtig dat anderen bereid zijn mijn missie voort te zetten!
Louis P.M. Hilgers